مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ارومیه

EDC
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

کارشناس واحد ارزشیابی درونی

نام ونام خانوادگی :دکتر سمیه افتادگان

مدرک تحصیلی : دکترای شیمی آلی

 پست سازمانی :کارشناس واحد ارزیابی درونی

تلفن :04431937319

 

معرفی ارزیابی درونی

کیفیت امری محوری در آموزش عالی است و با توجه به گسترش کمی رشته ها و برنامه های آموزشی ارتقا کیفیت آموزش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اهمیت ویژه ای دارد. در همین راستا دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی وزارت بهداشت انجام ارزیابی برنامه های آموزشی را به عنوان شرط لازم برای راه اندازی برنامه های جدید در دانشگاه ها تعیین نموده است. بر اساس الگوی ارائه شده از دفتر گسترش وزارت، ارزیابی درونی گروه های آموزشی با رویکرد مبتنی بر هدف انجام می شود به عبارت دیگر تعریفی از کیفیت مد نظر است که آن را متناسب بودن با هدف معرفی می کند.هدف اصلی از چنین ارزشیابی ارتقاء کیفیت بوده و این مهم از طریق فرایندی انجام می گیرد که منجر به قضاوت یا توصیه ها و پیشنهاداتی در خصوص کیفیت آموزش در گروه مربوطه می گردد.بطور معمول ماهیت چنین ارزشیابی هایی بیشتر کیفی استالبته هر ارزشیابی دارای دو بعد درونی خود ارزشیابی و بیرونی توسط کارشناسان خارجی یا هیأت همگنان می باشد ،که در این مورد نیز در صورتی که گروه لازم بداند می تواند پس از انجام ارزشیابی و به منظور اطمینان از صحت کار و استفاده از نظرات متخصصین و کارشناسان خارج از این مجموعه در جهت شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف و دریافت پیشنهادات مناسب برای بهبود،در خواست انجام  ارزشیابی بیرونی نماید.مسئولیت و هدایت ارزشیابی درونی به عهده یک تیم خود ارزشیابی یا همان کمیته ارزشیابی درونی و ترجیحا"به رهبری مدیر گروه می باشد.برای رسیدن به اهداف ارزشیابی درونی ،کارکردن بر مبنای راهنما و چهار چوب ارائه شده توسط دفتر گسترش و ارزشیابی آموزش پزشکی وزارت که بیشتر عوامل مقتضی و سئوالات اصلی را پوشش می دهد، بسیار حائز اهمیت استالبته در این راهنما با وجود معرفی عوامل یا حوزه های مشخص برای ارزشیابی سعی شده است دست مجریان طرح برای انتخاب ملاکهائی که با اهداف خود گروه هماهنگی داشته باشد باز گذاشته شود.

اهداف ارزشیابی درونی

آگاهی از وضعیت موجود هر گروه آموزشی

بررسی نقاط ضعف و قوت هر گروه آموزشی

ریشه یابی نقاط ضعف هر گروه آموزشی

تلاش برای تقویت هر چه بیشتر نقاط قوت

تدوین برنامه و راهبرد برای آینده گروه آموزشی

شرح وظایف کارشناس ارزشیابی درونی

1-پیگیری و تشویق گروه های آموزشی به جهت انجام و ارسال مستندات ارزیابی درون گروهی

2-بررسی و راهنمایی اعضای محترم هیات علمی هر گروه آموزشی برای منطبق نمودن هر ارزیابی با چک لیست ارائه شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

3-تشکیل کمیته ارزیابی درون گروهی برای هر گروه آموزشی

4-ارسال مستندات ارزیابی درون گروهی هر گروه آموزشی به مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

5-پیگیری بازخورد حاصل از هر ارزیابی درون گروهی

تنظیمات قالب