مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
وبینار نحوه طراحی سوالات MCQ و اجرای آن در سامانه فرادید
وبینار نحوه طراحی سوالات MCQ و اجرای آن در سامانه فرادید
گزارش وبینار نحوه طراحی سوالات MCQ و اجرای آن در سامانه فرادید
وبینار نحوه طراحی سوالات MCQ و اجرای آن در سامانه فرادید که در روز دوشنبه مورخ 04/10/1402 در ساعت 12 تا 14 توسط سرکار خانم دکتر آفاق زارعی استادیار آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بیرجند برگزار گردید.
مقدمه
آنچه امروزه به عنوان سوالات تستی یا چند گزینه ای می شناسیم، در واقع جزئی از خانواده بزرگتر سوالات کتبی است. آزمونها به دو صورت شناختی یا عملکردی می باشند که آزمونهای عملکردی در بالینی مورد استفاده قرار میگیرند مانند آزمون آسکی و آزمونهای کتبی از جمله آزمونهای تستی برای ارزیابی حیطه شناختی بکار می رود. سوالات کتبی در کل به دو دسته باز پاسخ و بسته پاسخ تقسیم بندی می شوند. با استفاده از سوالات باز پاسخ هست که ما می توانیم فرآیند فکری دانشجو را بسنجیم و زمانیکه بخواهیم دانشجویان به صورت استاندارد مورد ارزیابی قرار بگیرند از آزمونهای بسته پاسخ استفاده می کنیم.
انواع سوالات بسته پاسخ
سوالات چند گزینه ای با بهترین پاسخ ( MCQ)
سوالات درست، غلط
سوالات جور کردنی
سوالات چند گزینه ای بین 3 تا 5 گزینه انتخاب می شود برای همین به آن Multiple choice Question (MCQ) می گوییم.
تاریخچه
استفاده از آزمون MCQ حدود 100 سال قبل آغاز شد که به عنوان مخفف عبارت Multiple choice Question به معنای سوالات چند گزینه ای با بهترین پاسخ می باشد. ابتدا در آزمون های هوش در طی جنگ جهانی اول در ارتش آمریکا استفاده شد. این آزمون در سال 1926 وارد آزمون های ورودی کالج شد، در سال 1948 برای اولین بار در آزمون پذیرش دانشکده حقوق وارد شد و نهایتا" از سال 1950 به حوزه امتحات علوم پزشکی وارد شد.
سوالات چند گزینه ای با بهترین پاسخ ( MCQ)
ساختار سوال شامل موارد زیر است:
یک پایه
یک سوال هدایت کننده
تعدادی گزینه
مشکلات مربوط به طراحی سوالات چند گزینه ای
سطح شناختی پایین سوال
خطاهای طراحی سوال
خطاهای ساختاری سوالات MCQ
خطاهایی که منجر به تکنیک های تست زنی می شوند.
خطاهایی که منجر به دشواری بی مورد سوال می شوند.
خطاهای مربوط به تست زنی
سر نخ های گرامری
استفاده از کلمات مطلق در بین گزینه ها ( همیشه / هرگز)
گزینه صحیح طولانی
تکرار کلمات
استراتژی همگرایی (Convergence): تکرار کلمات در گزینه ها
خطاهای مربوط به دشواری بی مورد
ابهام و پیچیدگی جملات
طرح پایه سوال به صورت ناقص
استفاده از قیود مبهم ( به ندرت، معمولا، گاهی، اغلب و...)
نخوه نگارش داده های عددی
استفاده از گزینه های همه یا هیچ
سوال منفی
مراحل طراحی سوالات چند گزینه ای
انتخاب یک موضوع مناسب و مهم
انتخاب محور مناسب برای سوال
نگارش پایه سوال
نگارش سوال هدایت کننده
طراحی گزینه ها
مرور و ارزیابی سوال
اجرای طراحی سوالات MCQ در سامانه فرادید
دانشگاه هایی که مجهز به سامانه فرادید می باشند خود سامانه یک فایل پیشنهادی به استاد می دهد که می تواند سوال را در آن طراحی نموده ،گزینه های مربوطه را در کادر مخصوص به خود نوشته و زمان لازم برای پاسخ دهی را نیز اعمال نماید و در نهایت خود استاد یک بار آزمون را شرکت کند تا از حسن اجرای آزمون اطمینان حاصل کند.