مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ارومیه

EDC
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

 

معرفی ارزشیابی درونی

کیفیت امری محوری در آموزش عالی است و با توجه به گسترش کمی رشته ها و برنامه های آموزشی ارتقا کیفیت آموزش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اهمیت ویژه ای دارد. در همین راستا دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی وزارت بهداشت انجام ارزیابی برنامه های آموزشی را به عنوان شرط لازم برای راه اندازی برنامه های جدید در دانشگاه ها تعیین نموده است. بر اساس الگوی ارائه شده از دفتر گسترش وزارت، ارزیابی درونی گروه های آموزشی با رویکرد مبتنی بر هدف انجام می شود به عبارت دیگر تعریفی از کیفیت مد نظر است که آن را متناسب بودن با هدف معرفی می کند.هدف اصلی از چنین ارزشیابی ارتقاء کیفیت بوده و این مهم از طریق فرایندی انجام می گیرد که منجر به قضاوت یا توصیه ها و پیشنهاداتی در خصوص کیفیت آموزش در گروه مربوطه می گردد.بطور معمول ماهیت چنین ارزشیابی هایی بیشتر کیفی استالبته هر ارزشیابی دارای دو بعد درونی خود ارزشیابی و بیرونی توسط کارشناسان خارجی یا هیأت همگنان می باشد ، که در این مورد نیز در صورتی که گروه لازم بداند می تواند پس از انجام ارزشیابی و به منظور اطمینان از صحت کار و استفاده از نظرات متخصصین و کارشناسان خارج از این مجموعه در جهت شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف و دریافت پیشنهادات مناسب برای بهبود، درخواست انجام  ارزشیابی بیرونی نمایدمسئولیت و هدایت ارزشیابی درونی به عهده یک تیم خود ارزشیابی یا همان کمیته ارزشیابی درونی و ترجیحابه رهبری مدیر گروه می باشدبرای رسیدن به اهداف ارزشیابی درونی، کارکردن بر مبنای راهنما و چهار چوب ارائه شده توسط دفتر گسترش و ارزشیابی آموزش پزشکی وزارت که بیشتر عوامل مقتضی و سوالات اصلی را پوشش می دهد، بسیار حائز اهمیت استالبته در این راهنما با وجود معرفی عوامل یا حوزه های مشخص برای ارزشیابی سعی شده است دست مجریان طرح برای انتخاب ملاک هایی که با اهداف خود گروه هماهنگی داشته باشد بازگذاشته شود.

اهداف ارزشیابی درونی

آگاهی از وضعیت موجود هر گروه آموزشی

بررسی نقاط ضعف و قوت هر گروه آموزشی

ریشه یابی نقاط ضعف هر گروه آموزشی

تلاش برای تقویت هر چه بیشتر نقاط قوت

تدوین برنامه و راهبرد برای آینده گروه آموزشی

شرح وظایف کارشناس ارزشیابی درونی

1-پیگیری و تشویق گروه های آموزشی به جهت انجام و ارسال مستندات ارزیابی درون گروهی

2-بررسی و راهنمایی اعضای محترم هیات علمی هر گروه آموزشی برای منطبق نمودن هر ارزیابی با چک لیست ارائه شده توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

3-تشکیل کمیته ارزیابی درون گروهی برای هر گروه آموزشی

4-ارسال مستندات ارزیابی درون گروهی هر گروه آموزشی به مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

5-پیگیری بازخورد حاصل از هر ارزیابی درون گروهی

تنظیمات قالب