English   فارسي     امروز: چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٦

 

ارزشیابی اساتید

  

کارشناس مسئول واحد ارزشیابی

نام ونام خانوادگی :سکینه آقازاده

مدرک تحصیلی : دکتری فناوری اطلاعات

پست سازمانی :کارشناس مسئول ارزشیابی

تلفن :31937319

پست الکترونیک  aghazadeh.s@umsu.ac.ir

 

نام ونام خانوادگی :علی شکیبی

مدرک تحصیلی :کارشناس پرستاری

پست سازمانی :کارشناس ارزشیابی

تلفن :31937209

پست الکترونیک  shakibi@umsu.ac.ir 

 

 

ارزشیابی آموزشی

نقش واهميت ارزشيابي در فرايند اصلاح و رشد نظام هاي آموزش عالي و ايجاد ارتباط نزديك با دستاوردهاي علمي بركسي پوشيده نيست. ايجاد نظام ارزشيابي كيفيت آموزش ، ابزاري را براي دانـشگـاه فـراهـم مي سازد تا به وسيـله آن فعاليت هاي خود را مورد بازنگري قرار دهد . نقاط قوت و ضعف را معين كند وگزينه هاي مناسب را براي اصلاح خود انتخاب نمايد. ميزان توجه دانشگاه به فرايند ارزشيابي بيانگر خواست سازمان نسبت به بهبود فرايند هاي جاري آموزشي و رفع كاستي هاي موجود است. ارزشيابي ابزاري براي درك ارزش پديده ها و قضاوت در مورد آنهاست و دانش خاص مربوط به يك موقعيت ويژه را توليد كرده و به ايجاد دانشي تعميم پذير نمي انجامد.

از ملزومات وجود فرايند ارزشيابي دقيق – عيني ، مستقل و مطلوب ، دستيابي به منابع علمي وطراحي فرايند براساس مستندات علمي است .ارزشيابي عبارت است از جمع آوري سيستماتيك داده ها، تجزيه و تحليل و بكارگيري اطلاعات كه منجر به قضاوت ها و توصيه هاي ناظر به كيفيت مي شود.

عوامل متعددي بر انتخاب رويكردها و روش ها مؤثر است از جمله هدف از ارزشيابي ، نظر صاحبان فرايند ، ميزان هزينه، تعداد افراد ، برنامه ها و فرايند هاي تحت ارزشيابي . مسير دستيابي به نتايج و داده ها همانند پژوهش هاي علمي عيني و دقيق است اما اين نتايج قابل انتشار نيست و بالاترين دستاورد آن به كار گيري نتايج براي تغيير و ارتقاء محيط است. عدم استفاده از اين نتايج ما را به شرايط بدتر از زماني كه هنوز ارزشيابي را آغاز نكرديم مي برد چرا كه اين فرايند هزينه بر است و اگر صاحبان فرايند فوايد و اصلاحات منتج از ارزشيابي را نبينند نمي توان آن ها را براي اجراي مجدد راضي نمود و توجيهي براي بودجه هاي صرف شده بيان كرد.

فلسفه ارزشيابي بهبود و ارتقاء فرايندها است اما خود ارزشيابي نيز مي بايست مورد نظارت و قضاوت قرار گيرد. فرا ارزشيابي يــا ارزشيابي ارزشيابي ها و ارزشيابي كننده ها تلاشي براي كاهش سوگيري و افزايش دقت وعينيت نتايج است . در فرا ارزشيابي مفيد بودن، هزينه اثر بخشي و كفايت تكنيكي فرايندهاي انجام شده ي ارزشيابي با روش سستيماتيك بررسي مي گردد و نتايج آن توسط صاحبان فرايند بررسي شده و در مورد اعتبار ارزشيابي، ادامه برنامه ، تغيير فرايند ، تصميم گيري و قضاوت مي شود.

نظر به اينكه واحد ارزشيابي از اركان اصلي مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي است ، مهمترين وظيفه اين واحد تدوين ساختارهاي ارزشيابي در دانشگاه واجراي قوي برنامه فرا ارزشيابي مي باشد و اين مهم با توجه به نيازهاي دانشگاه ، شرح وظايف اساتيد، گروه هاي آموزشي و مؤسسات تحقيقاتي انجام خواهد شد. وظيفه خطير اين واحد است تا نسبت به پيش زمينه هاي ذهني منفي كه نسبت به ارزشيابي وجود دارد مقابله نـموده و بـا ارائه برنامه هاي مناسب و نو شرايط بهتري را ايجاد نمايد.

 

اهداف واحد ارزشيابي مركز

    

·                   ارزشيابي اساتيد 

·                   ارزشيابي برنامه 

·                   بازبيني ابزارهاي ارزشيابي 

·                   راه اندازي فرايند فرا ارزشيابي 

·                   آموزش ارزشيابي به پرسنل EDO   در كليه دانشكده ها

·                   نظارت بر اجرای فرايند ارزشيابي كه در گروه ها و دانشكده ها صورت مي گيرد

·                   نظارت بر فرايند ارزشيابي دانشجو و بررسي نتايج تحليل سؤالات به منظور تضمين حداقل كيفيت براي امتحانات

·                   فرهنگ سازي براي استفاده از روش هاي جديد ارزشيابي اساتيد

·                   فرهنگ سازي براي استفاده از روش هاي نوين ارزشيابي برنامه

·                   آگاه سازي اساتيد و اعضاء هيأت علمي از جايگاه و اهميت ارزشيابي (تهيه پمفلت و كارگاه آموزشي)

·                   مبادله اطلاعات با ساير دانشگاه هايي كه در مورد ارزشيابي آموزشي فعاليت نموده اند

·                   همكاري با ساير مراكز براي تعيين راهكارهايي به منظور حل مشكلات شناسايي شده