English   فارسي     امروز: يکشنبه ١٤ خرداد ١٤٠٢

به نام خدا

معرفی ارزیابی درونی

كيفيت امری محوری در آموزش عالي است و با توجه به گسترش کمی رشته ها و برنامه های آموزشی ارتقا کیفیت آموزش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اهمیت ویژه ای دارد. در همین راستا دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی وزارت بهداشت انجام ارزیابی برنامه های آموزشی را به عنوان شرط لازم برای راه اندازی برنامه های جدید در دانشگاه ها تعیین نموده است. بر اساس الگوی ارائه شده از دفتر گسترش وزارت، ارزیابی درونی گروه های آموزشی با رویکرد مبتنی بر هدف انجام می شود به عبارت دیگر تعریفی از کیفیت مد نظر است که آن را متناسب بودن با هدف معرفی می کند.هدف اصلي از چنين ارزشيابي ارتقاء كيفيت بوده و اين مهم از طريق فرايندي انجام مي گيرد كه منجر به قضاوت يا توصيه ها و پيشنهاداتي در خصوص كيفيت آموزش در گروه مربوطه مي گردد.بطور معمول ماهيت چنين ارزشيابي هايي بيشتر كيفي است. البته هر ارزشيابي داراي دو بعد دروني (خود ارزشيابي)و بيروني (توسط كارشناسان خارجي ياهيأت همگنان)مي باشد ،كه در اين مورد نيز در صورتي كه گروه لازم بداند مي تواند پس از انجام ارزشيابي و به منظور اطمينان از صحت كار و استفاده از نظرات متخصصين و كارشناسان خارج از اين مجموعه در جهت شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف و دريافت پيشنهادات مناسب براي بهبود،در خواست انجام  ارزشيابي بيروني نمايد.مسئوليت و هدايت ارزشيابي دروني به عهده يك تيم خود ارزشيابي يا همان كميته ارزشيابي دروني و ترجيحا"به رهبري مدير گروه مي باشد.براي رسيدن به اهداف ارزشيابي دروني ،كاركردن بر مبناي راهنما و چهار چوب ارائه شده توسط دفتر گسترش و ارزشیابی آموزش پزشکی وزارت كه بيشتر عوامل مقتضي و سئوالات اصلي را پوشش مي دهد، بسيار حائز اهميت است. البته در اين راهنما با وجود معرفي عوامل يا حوزه هاي مشخص براي ارزشيابي سعي شده است دست مجريان طرح براي انتخاب ملاكهائي كه با اهداف خود گروه هماهنگي داشته باشد باز گذاشته شود.